Budapest - mandag den 13. februar 2017

Sølvbryllupsdag

I dag var dagen, hvor vi havde sølvbryllup. Vi havde håbet på, at vi kunne undgå, at nogen ville synge morgensang for os. Det lykkedes næsten… Vibe og Lasse havde åbenbart bestemt sig for, at gøre et forsøg alligevel. Vi havde 2 værelser, der var forbundet med et par døre. Så da vi gjorde antræk til, at det var tid for morgenmad, stod de klar med lidt morgensang til os. Festligt – især fordi de havde svær ved at grine

I dag var det vel i orden med lidt champagne til morgenmaden.

Dagens første program bestod i et besøg i den nærliggende markedshal. En stor hal med masser af små boder. Her kunne vi købe alt muligt, grøntsager, kød, fisk, krydderier og tøj i lange baner. Det er altid sjovt at se, hvad der findes i sådan et marked, der primært sælger til Budapests indbyggere.

Rigtig mange steder var der krydderier til salg – og selvfølgelig fyldte paprika godt, for det er en vigtig ingrediens i det ungarske køkken. Lige nøjagtig paprika så ud til at være til salg til turisterne. De fleste af krydderi-butikkerne havde paprika poser med det ungarske flag på. Et enkelt sted fandt vi dog en, der solgte frisk, hjemmelavet paprika. Det var sjovere at investere i, så det blev til en god pose derfra…

Vi nærmede os frokost og Lasse havde spottet et sted, hvor der blev solgt gullasch. Det så godt ud, så det måtte vi prøve. Vi forventede en tallerken med gullasch, men madfatter sagde, at man normalt serverede det i et udhulet brød. Det måtte vi have. ”Vil I have kål ovenpå?” – Ja, det ville vi gerne. ”Vil I have rødkål ved siden af?”. Det ville vi også gerne prøve. Og sådan fortsatte han med at foreslå flere ting, uden vi kunne se, hvad dette ville ende med. Til sidst spurgte han, om vi ville have lidt ost ovenpå. Det lød også godt, så det tog vi med. Så stillede han vores mad op på disken, så vi kunne se den samlede portion. Det skulle have været en lille let frokost, men de to tallerkner var fyldt til bristepunktet. Den lille smule ost på toppen viste sig at være en stor friturestegt ost, der garanteret var et helt måltid for sig selv. Prisen var nået op på 150 danske kroner pr. stk. Så han havde virkelig taget røven på os. Men så fik vi da lige en øl med til den pris. Vi grinte godt, da vi bar tallerknerne hen til et bord, hvor Vibe og Marie sad. Vi måtte nøjes med at spise det, vi havde lyst til – og smide resten ud. Vi skulle have appetit til aftensmaden…

Efter denne interessante frokost skulle der brændes lidt kalorier af og vi tøffede ned af gå-gaden og over en af broerne over Donau til Buda-siden af byen. Her ville vi tage en kabelbane op på toppen til kongeslottet. Men netop i dag var kabelbanen lukket pga. reparation, så vi valgte at finde en restaurant, hvor vi kunne få en kop kaffe og et stykke lækkert ostekage. Vi var lidt matte i sokkerne, tog en sporvogn på Buda-siden hen mod vores hotel. Så skulle vi kun krydse en bro, for at være tilbage på hotellet.

En lille slapper og et bad senere, var vi klar til en lille drink, før vi gik hen til den argentinske restaurant, hvor vi skulle fejre sølvbryllup i fred og ro. Jeg havde booket bord på Pampas, selv om jeg ikke anede, at det lå meget tæt på hotellet. Det var vi glade for, for så kunne vi jo let komme hjem igen.

Vi fik lækker mad (en Mai Thai drink til forret), lækkert oksekød og god argentinsk rødvin. Der var klasse over stedet og vi blev forkælet fra vi kom, til vi gik. En superdejlig aften i rolige omgivelser, hvor man kunne bruge al energien på at nyde maden og familien. Lige som vi havde ønsket det.

Den 14. Februar 2017

Efter morgenmaden tog vi en taxi ud til lufthavnen. Ryanair fløj til tiden og vi var hjemme i Billund i løbet af eftermiddagen. Friske og klar til at tage på arbejde dagen efter.

Helt igennem en tur, som vi havde ønsket os!

Budapest var bestemt et besøg værd og selv om mange nok vil sige, at man ikke kan se byen på 2 dage, så fik vi et godt indtryk af centrum. Med et direkte fly fra Billund er det oplagt, at tage på en forlænget weekend til Budapest. Det kan anbefales!